
Motivet bag Ole Tophøj - billedkunstner. Januar, maj 2025
Jeg tager et enkelt motiv fra verden, og underkaster det en
billedmæssig undersøgelse i malerisk form. Min proces starter
med at jeg falder over et billede, typisk et foto, der
forestiller et eller andet, som jeg bliver fascineret af.
Samtidig må jeg tænke over hvad der vækker min fascination. Er
det noget, der er holdbart at beskæftige sig med, eller er det
bare en flygtig tanke. Jeg bruger motiver fra nyhedsstrømmen,
som jeg tager fra internettet, men også noget, der kommer ind på
tværs af al logik. Jeg har malet spande og tekander, meget
konkrete ting.
Jeg holder fast i maleriet som mit
medie og forsøger efter bedste evne at holde det levende. Ved at
overføre motiverne fra fotografi til maleri får de en anden og
fornyet eksistens. De bliver skilt ad og samlet igen som maleri,
for det er en maler, der regerer her. Jeg oplever ind gennem
øjnene og ud gennem hænder og pensel. Jeg viser tingene
(motiverne) tydeligt fra deres mest karakteristiske side. Jeg
vil gerne kommunikere. Tale et sprog, der kan aflæses. En
tekande ses fra siden, så dens karakteristiske udseende træder
tydeligt frem.
Hvad vil maleren så fortælle? Hvad
sker der ved at male tingene, piben eller tekanden? Man
opretholder eksistensen. Man insisterer på at tingene findes.
Også udenfor maleriet i virkelighedens verden.
Min
produktion af malerier kan inddeles i serier, der hver især har
et bestemt motiv, der bliver vendt og drejet. Hver serie
billeder, jeg tager hul på, er forskellig fra de tidligere. Det
kan være de allerforskelligste ting, jeg kaster mig over. Det
kan være spiraler, stedmorblomster, tekander eller spande. Min
far havde en afrikansk træskulptur, som forestiller 3 mennesker,
der sidder ovenpå hinanden. Det var for mærkeligt, så jeg
besluttede mig for at male den.
Jeg
fortæller om ting, som jeg finder i mine omgivelser. Og forsøger
at lade tingene være åbne, uforklarede. Jeg viser bare tingene
frem. Hvorfor feks. trommeslagere? Fordi de er der. Det er der
selvfølgelig så meget, der er. Ikke alt bliver til maleri. Kun
det, jeg lige tænder på. Jeg trækker nogle konkrete motiver
frem. Tilsammen udgør de Verden – Summen af det hele.
Jeg
arbejder med et tema i en periode. Når temaet er udtømt og
fascinationen aftager, springer jeg over og begynder et andet
sted. Det er blandt meget andet blevet til en fotoserie med
skagensmalerne i profil. En serie malerier på papir over ”De
Hovedløse”. En serie udsavede mdf-plader forestillende
konfronterende voldsmænd ”Bande”. En serie maleri på papir
”stedmorblomster”.
Alt
det og meget mere. Svært at forklare sammenhængende om så
usammenhængende en arbejdsmetode. Men ved at springe rundt på må
og få kommer jeg måske til sidst hele vejen rundt og får skabt
en altomfattende samling af motiver, en encyklopædi. Et naivt
ønske måske, men jeg kender ingen bedre metode.
Tændstikmænd og
Television. Medievirkelighed.
Tændstikmændene
er bygget som forenklede modeller af mennesket. En fortsættelse
af Nikolaj, prik, prik, komma, streg. Når alt fedtet er skrællet
fra og ind til benet. De agerer med en udadrettet gestik, hænder
og arme hævet flagrende over hovedet. Flade og tynde er de.
De danser balancerende
på stiger og trodser tyngdekraften fulde af selvtillid.
Halsbrækkende ser det ud.Har de scoret et mål eller vundet en
million i en tv-konkurrence, ligegyldig hvad, begejstringen skal
have luft. Jubel, store armbevægelser. Smil – du er på.. En
rigtig jubelscene.
Eksperten udtaler,”Det
er vigtigt også indadtil at kunne give udtryk for begejstring,
det virker ekstra motiverende. Begejstring avler mere
begejstring og styrker selvtilliden, så man kan yde endnu mere”.
Op og hen og ned og
rundt – trafik. Der er en cirkulær bevægelse i foretagendet,
starter i venstre side, op på scenen, skabe momentet og ud i
højre side. Exitskiltet skal respekteres. Betyder Ud. Der er
mange andre, der venter på deres tur til at skinne og
juble.
marts 2025
|
|
"Murbrokker" Maleri
baseret på AI.
Jeg har brugt et tekstbaseret billedgenereringsprogram hvor jeg
sprogligt formulererer en opskrift for dannelse af det enkelte
billede. Hvad skal billedet indeholde, hvilke farver etc. Feks.
”Lav et billede med 4 stilladsarbejdere, der ved hjælp af
stiger, stilladser trillebøre og redskaber arbejder med
genopbygning af huse i en sønderbombet by som feks. Gaza.” Jeg
har aldrig formuleret et billede så explicit sprogligt før jeg
går i gang.
Jeg har ofte brugt fotos til at
male efter, feks. Billeder fra internettet med et bestemt
indhold, feks. Demonstration, gadekamp. Fotografen har været til
stede og fotograferet.
AIs forslag til billeder er
genereret af utallige stumper og fragmenter, der skal sættes
sammen for at blive til et billede,der opfylder kommandoens
opskrift. Der dannes er et konstrueret billede, som simulerer en
virkelighed dannet af AI. Og AIs lager hvorfra det henter
billederne, forekommer uendeligt. Hvis jeg beder om et nyt
billede ud fra den samme opskrift, så kommer der bare et nyt
billed forslag.
Det ser realistisk ud, men ved
nærmere eftersyn alligevel ikke. Når man kigger nærmere efter
viser det sig at detaljer og enkeltdele er placeret lidt
alternativt, eller lidt sjusket, lidt gnidret. Sammenføjningerne
af enkeltdelene hakker lidt i det. Det er tilknytningen til
virkeligheden, der ikke er naturligt sammenhørende. Måske fordi
oprindelsen er sproglig og ikke fotografisk .
Til gengæld er der ikke nogen stor
forskel i mit praktiske forhold til billedet, for det
AI-genererede billede ligner ved et hurtigt blik et foto, så jeg
behandler det som sådan - et forslag, som jeg kan tage det
fra, som jeg kan bruge og lade resten ligge.
Der er visse direkte fejl i
logikken, misforståelser i opbygningen af billedet, der
stammer fra AI. Nogle af dem tager jeg gladeligt imod og
viderebringer direkte. Det kan være at stiger ligesom vokser
organisk og slynger sig som planter. Eller at menneskefigurer
ikke fuldføres, men mangler et hoved, et ben eller arm. Det er
ikke noget problem for mig, jeg tilføjer eller retter bare efter
behov.
Hvordan kan man se Ais indflydelse
på mit maleri? Stigerne, der slynger sig som planter og det dybe
perspektiv i gaden, det store X - det kunne jeg ikke have fundet
på, jeg har altid malet flade billeder, så det er ny inspiration
for mig. Lidt af en revolution.
Ole Tophøj maj 2024
|
|
|
"Rubble." Paintings based on AI. 29.05.2024
I have used a text-based
image generation program, where I input a recipe for
creating the individual image. What should the image
contain, which colors etc. Eg. "Make a picture with 4
scaffolding workers who, with the help of ladders,
scaffolds, wheelbarrows and tools, are working on the
reconstruction of the houses in a bombed-out city such as
Gaza.” I have never previously formulated an image so
explicitly in words before I get started.
I have often used photos to
paint from, e.g. Images from the Internet with specific
content, e.g. demonstrations, street fights. where the
photographer had been present and photographed it.
Here the AI's suggestions for
images are generated from countless bits and pieces that
must be put together to form an image that fulfills the
recipe. The result is a constructed image that simulates a
reality formed by the AI. And the AI's storage from which it
retrieves the images appears infinite. If I ask for a new
picture based on the same recipe, a new suggestion for a
picture will appear.
It looks realistic, but on
closer inspection it is not. When you look more closely, it
turns out that details and individual parts are placed a
little alternatively, or a little sloppy, not sharply. The
joining of the individual parts are a little abrubt. It is
the relationship with reality that is not quite natural.
Perhaps because the origin is linguistic and not
photographic.
On the other hand, there is
not a big difference in the way I use the image from my
normal practice, because the AI-generated image looks like a
photo at a quick glance, so I treat it as such - a
suggestion where I can use what I want and leave the rest.
There are certain direct
errors in the structure or logic of the picture, certain
misunderstandings in the construction of the image that
originate from AI. Some of them I gladly accept and use
directly. It can be ladders that seem to be growing
organically and wind their way like plants. Or that human
figures are not complete but are missing a head, leg or arm.
It's not a problem for me, I just add or correct as needed.
How can you see the influence
on my painting? The ladders that wind like plants and the
deep perspective - I wouldn't have come up with that, I've
always painted flat pictures, so it's new inspiration for
me.
|
|
|
”Hjemme
hos”. Maleri marts 2023
Jeg har taget udgangspunkt i
Henrik Saxgrens fremragende
fotos fra fotobogen ”Krig og
kærlighed” om indvandringen i
Norden, 2006. Fotografier af
folk, der er kommet langvejs fra
og af forskellige årsager er
landet her i vores nordiske
lande. Vi ser dem stå i deres
stuer. I deres hjemlige
omgivelser.
Jeg maler efter fotografierne.
Hvorfor og hvad vil jeg have ud
af det? Hvad vinder billedet ved
at blive transformeret fra foto
til maleri? Det får efter min
mening tilført noget i
fysikalitet - materiale,
størrelse og farve, som
fotografiet ikke har.
Jeg siger godt nok at jeg har
malet efter fotografierne, men
jeg har ikke tilstræbt hverken
portrætlighed eller
fotorealisme. Snarest tværtimod.
Jeg ønsker ikke at maleriet skal
ligne fotografiet, så jeg maler
med løs hånd, hvorved maleriet
fjerner sig fra det originale
portræt foto. Der opstår en
anden, en helt ny ukendt person
som ikke er den fra fotoet. Det
er en overraskende og
stimulerende oplevelse, der så
langt overtrumfer at forsøge at
male den samme som på
fotografiet. Mit maleri er ikke
en kopi af Henrik Saxgrens
fotografi, men er udsprunget af
det og en reaktion på det.
Som maler stiller man konstant
sig selv spørgsmålet: Hvad skal
jeg male? Mulighederne for at
finde et motiv, der ikke er
overrendt og som samtidig giver
mening at beskæftige sig med,
kan føles næsten udtømte efter
maleriets århundredgamle
historie. Kunstneren føler han
skal forsøge at lave noget nyt.
Kravet om originalitet har altid
været kunstens følgesvend.
Med mindre vi taler om
appropriation, som går ud på at
tage et eksisterende motiv fra
en anden ophavsmand og gøre det
til sit eget. Det har flere
kunstnere praktiseret. Det er
blevet en kunstnerisk legitim
måde at skabe et originalt
kunstværk på. Det er nok værd at
diskutere en anden dag .
Maleriet bliver anderledes end
fotografiet. Der tilføres noget
andet i processen. En skønsom
blanding af tilfældigheder,
malerens fortolkninger,
upræcisioner, misforståelser og
indskydelser, maling, et nyt lag
af materialitet. Alt dette
lægger sig som en ny hud i det
malede billede.
Ole Tophøj
"Home
at". Painting March 2023
As a starting
point, I
have taken Henrik Saxgren's
excellent photos from the
photo book "War and love"
about immigration in the
Nordics, 2006. Photographs
of people who have come from
far away and for various
reasons have ended up here
in the Nordic countries. We
see them in their living
rooms. In their home
environment.
The photographs inspire my
painting work. Why and what
do I want to get out of it?
What does the image gain by
being transformed from photo
to painting? Well, it adds
something in physicality -
material, size and color -
that the photograph does not
have.
I say that the photographs
inspire my painting, but I
have not aimed for either
portraits or photorealism.
Quite the contrary. I don't
want the painting to look
like the photograph, so I
paint with a loose hand,
whereby the painting
distances itself from the
original portrait
photograph. Another person
appears, a completely new
unknown person who is not
the one from the photo. It
is a surprising and
stimulating experience that
far surpasses painting the
same as in the photograph.
My painting is not a copy of
Henrik Saxgren's photograph,
but has sprung from it and
can be seen as a reaction to
it.
As a painter, you constantly
ask yourself the question:
What should I paint? The
possibilities of finding a
motif that is not
overexposed and which at the
same time makes sense to
deal with can feel almost
exhausted after the
century-old history of
painting. The artist feels
he must try to make
something new. The demand
for originality has always
been the companion of art.
Except when we are talking
about appropriation, which
involves taking an existing
motif from another creator
and making it one's own.
Several artists have
practiced it. It has become
an artistically legitimate
way to create an original
work of art. It is probably
worth discussing another
day.
The painting will be
different from the
photograph. Something else
is added in the process. A
wonderful mixture of
coincidences, the painter's
interpretations,
inaccuracies,
misunderstandings and
interjections, adds a new
layer of materiality. All
this appears as a new skin
in the painted picture.
|
|
|
”Tupilaq (Grønland)”
Akrylmaleri på papir. De fleste
65x100 cm, enkelte større.
Tupilak er vredens og hævnens
figur. Tupilak – stedfortrædende
kriger. Når vi mennesker skal
holde masken og spille det
civiliserede spil, mens vi
samtidig har vores blodtørstige
små rovdyr ude for at dræbe og
hævne.
Tupilak – stedfortrædende
kriger. Du sender en tupilak mod
din fjende og kan selv sidde
derhjemme i fred og ro, mens
tupilakken gør det af med ham.
Tupilakken er en sej lille
kriger. Den svømmer langt i de
iskolde vande for at nå frem til
fjenden og konfrontere ham.
Satans udholdende. Den er
bevæbnet med din krigeriske
vrede. Tupilakken er et våben,
et langdistancevåben affyret af
dig. Du har fingeren på
aftrækkeren. Det er din vrede,
dit had, din krig.
Uretfærdighed udløser vreden og
ønsket om hævn. Er man blevet
uretfærdigt behandlet, og hvem
er ikke det – så skal vreden
udløses. Dampen skal lukkes ud.
Vreden er en farlig drivkraft.
Nogen kommer til skade, hvis den
ikke styres.
Som ved alle dødbringende våben,
er der en alvorlig risiko ved
brug af tupilak, og det er, at
hvis fjendens åndelige kraft er
større end din, og det kan man
jo ikke nødvendigvis vide på
forhånd. Hvis det er tilfældet,
kan tupilakkens ødelæggende
kraft vendes mod dig selv og slå
dig ihjel. En forfærdende
rekyl.
Tupilakken er i gammel tid
fremstillet af åndemaneren ud af
lidt dyreknogler, noget der
tilhørte offeret, klude etc. Så
blev der sunget og messet over
den, og den blev vakt til live
ved at suge på ejerens kønsdele.
Dens kendetegn er opspilede
øjne, næsebor og et stort gab
med tænder, ofte stående med en
dyremaske mellem benene.
Luft og vand er tykt af
tupilakker på vej hid og did for
at hævne uretfærdigheder. Der er
rigtig mange af dem ude på
mission, for der er begået
rigtig mange uretfærdigheder,
der skal hævnes. Under
havoverfladen er trafikken tæt.
Blandt de indædt fremadjagende
målbevidste tupilakker er der
også mange venligsæler og andre
fisk. De er ikke part i vredens
og hævnens algoritmer.
Venligsæler er søde og
sympatiske. De har ikke noget
med tupilakkerne at gøre. De er
modsætningen til de psykopatisk
fræsende tupilakker. De kommer
med fred. Venligsælerne smiler
meget. De har ingen dagsorden,
de lever i nuet.
Ole Tophøj, november 2020 rev.
januar 22
"Tupilaq
(Greenland)"
Acrylic painting on paper. Most
65x100 cm, some larger.
A Tupilaq is the figure of anger
and revenge. Tupilaq – Deputy
Warrior. When we humans have to
keep a straight face and play
the civilized game, while at the
same time we have our
bloodthirsty little predators
out to kill and take revenge.
Tupilaq – Deputy Warrior. You
send a tupilaq against your
enemy and can sit at home in
peace and quiet while the
tupilaq gets rid of him. The
tupilaq is a cool little
warrior. It swims far in the icy
waters to reach the enemy and
confronts him. Satan's
persistence. It is armed with
your warlike rage. The tupilaq
is a weapon, a long-range weapon
fired by you. You have your
finger on the trigger. It is
your anger, your hatred, your
war.
Injustice triggers anger and the
desire for revenge. If you have
been treated unfairly, and who
has not - then the anger must be
unleashed. The steam must be let
out.
Anger is a dangerous driving
force. Someone will get hurt if
it is not controlled.
As with all deadly weapons,
there is a serious risk in using
a tupilaq, and that is if the
enemy's spiritual power is
greater than yours, and you
cannot necessarily know that in
advance. If so, the destructive
power of a tupilaq can be turned
against you and kill you. A
terrifying recoil.
In ancient times, the tupilaq
was made by a shaman out of some
animal bones, something that
belonged to the victim, rags,
etc. Then it was sung to and
massaged, and it was brought to
life by sucking on the owner's
genitals. Its distinguishing
features are bulging eyes,
nostrils and a large mouth with
teeth, often standing with an
animal mask between its legs.
The air and waters around us are
thick with tupillaqs on their
way here and there to avenge
injustices. There are a great
many of them out on missions,
because a great many injustices
have been committed that must be
avenged. Below sea level,
traffic is heavy. Among the
fierce, targetseeking tupilaqs,
there are also many friendly
seals and other fish. They are
not party to the missions of
anger and revenge.
Friendly seals are cute and
likeable. They have nothing to
do with the tupilaqs. They are
the opposite of the
psychopathically hunting
tupilaqs. They come in peace.
The friendly seals smile a lot.
They have no agenda, they live
in the moment.
|
|
|
De Hovedløse er uønskede i
Danmark
I de uvejsomme områder i
udkanten af verden, hvor hvide
mennesker endnu ikke havde sat
deres fod blev de hovedløse
fundet af hvide
opdagelsesrejsende i 1300tallet.
Også mange andre arter, racer og
fænomener blev fundet af
europæere i den tid, og
beskrevet i fortællinger, der
blev spredt i Europa via
håndskrifter og illustrationer,
for eksempel skyggefødder,
hundehoveder, kykloper,
kentaurer, havfruer m.fl. De
blev opdaget og beskrevet som en
slags antropologisk projekt. De
blev ikke koloniseret og
udbyttet som indianerne blev 2
århundreder senere, da spanierne
opdagede Amerika omkring år
1500. Men måske skyldtes det
ikke europæernes humanisme, men
nærmere, at man ikke kunne finde
dem igen.
Eksotiske dyr som elefant, giraf
og andre, har været lige så
fremmedartede og sensationelle,
men har alligevel hørt til det
virkeliges verden, ved vi nu.
Har de hovedløse hørt til i den
virkelige verden eller har der
været tale om fantasi og
indbildning? Vi er tilbøjelige
til at placere dem i afdelingen
for fantasi og fiktion, da vi
ikke har antruffet dem på jorden
siden. Skillelinjen mellem det
virkelige – naturen – og det
fiktive har været svag.
Fantasiverdenen og usynlige
fænomener har haft en stor plads
i middelalderens virkelighed.
Man har ikke haft forudsætninger
for at skelne. Autoriteterne
(kirken) har godkendt
fabelvæsenernes eksistens.
Dermed har de eksisteret.
Men nu de hovedløse – de er ikke
sammensatte væsener som f. eks.
Kentaurerne. De ligner sådan set
bare mennesker, der er
alternativt sat sammen.
Vanskabninger for at sige det
ligeud. Hvis man nu forudsætter,
at de findes... Hvis de nu
dukkede op igen og kom til
Europa ligesom flygtninge og
indvandrere fra andre lande. I
de samme synkefærdige småbåde
over Middelhavet. Hvordan ville
vi tage imod dem? Kan de
integreres i vores samfund? Hvad
kan de overhovedet? Kan de
fungere i vores civilisation? Er
der muligheder i showbusiness?
Eller bliver de, hvis de kommer
hertil, udstødte, der må
overleve som flaskesamlere og
tiggere sammen med zigøjnerne.
Men den fysiognomi – med
ansigtet applikeret på brystet
på den måde kan der næppe være
plads til meget hjerne mellem
lungerne. Og hvad med
bevidsthed? Kender de sig selv?
Og hvad ellers har der måttet
spares på i deres biologiske
komposition? At holde hovedet
højt er de selvsagt ikke i stand
til. Er de derfor uden stolthed?
Uden hoved er de 30 centimeter
lavere end mennesket. De er små.
Vi kan se ned på dem.
Ole Tophøj
august 2016
The Headless are unwanted in
Denmark
In the remote areas at the edge
of the world, where Europeans
had not yet set foot, the
headless were found by european
explorers in the 14th century.
Many other species and phenomena
were also found by Europeans at
that time, and described in
stories that were spread in
Europe via manuscripts and
illustrations, for example
shadow-feet, dog-heads, cyclops,
centaurs, mermaids and others.
They were discovered and
described as a kind of
anthropological project. They
were not colonized and expoited
like the Indians was a few
centuries later, when the
Spaniards came to America around
the year 1500. But maybe it was
not due to the Europeans'
humanism, but rather that they
could not be found again.
Exotic animals such as
elephants, giraffes and others,
have been equally alien and
sensational, yet have belonged
to the real world, we now know.
Did the headless belong in the
real world or was it a matter of
imagination? We tend to place
them in the fantasy and fiction
department as we have not
encountered them since. The
dividing line between the real –
nature – and the fictional has
been weak. The world of fantasy
and invisible phenomena have had
a large place in the reality of
the Middle Ages. They did not
have the prerequisites to
distinguish. The authorities
(the church) have approved the
existence of the mythical
creatures. Thus they have
existed.
Now take the headless ones –
they are not composite beings
like, for example, the centaurs.
They more look like people who
are alternatively put together.
Deformities to put it bluntly.
Assuming that they exist... If
they reappeared and came to
Europe like refugees and
immigrants from other countries.
In the same small boats ready to
sink across the Mediterranean.
How would we receive them? Can
they be integrated into our
society? What can they even do?
Can they work in our
civilization? Are there
opportunities in show business?
Or, if they come here, will they
become outcasts who have to
survive as bottle collectors and
beggars along with other groups.
But that physiognomy – with the
face applied to the chest like
that, there can hardly be room
for much brain between the
lungs. And what about
consciousness? Do they know
themselves? And what else has
had to be saved in their
biological composition? Of
course, they are not able to
hold their heads high. Are they
therefore without pride? Without
a head, they are 30 centimeters
lower than humans. They are
small. We can look down on them.
|
|
|
Tekande malerier - Tilbage til
T.
6.12.2023
En tekande er en nostalgisk
ting, men alligevel også en
nyttegenstand. Det er et
eksempel på en ting, der har en
genkendelig form. Gennem tiden
er den blevet en klassisk form
og et velkendt tegn. Det har den
tilfælles med PH-lampen, som jeg
har brugt som motiv tidligere.
Begge motiver afgiver
energi/varme. Et kraftværk i
lille skala. En model.
Formen – en cirkel med greb og
tud. Alle funktioner enkle og
brugbare, tydeligt aftegnet og
aflæselige. Næsten allerede et
billede. Tekanden har en rumlig
tredimensional form i
virkeligheden. Jeg bruger kun
den todimensionale til mit
billede. Billedet er
fladt.Tekanden får følgeskab af
et lille udvalg af forskellige
andre flade former: spand, fisk,
etc.
Der sker noget, når de mødes.
Ikke fordi de fortæller
historier. De griber ud efter
hinanden og skaber relationer.
Nogen af formerne overlapper
hinanden og danner fællesmængder
bestående af flere former. Det
er en begivenhed men ingen
historie. De er der bare.
Spand – tekande. Begge ting er
beholdere. De kan indeholde
noget, ovenikøbet noget
flydende. Det fordrer en tæt
grænse, en tæt kontur. Flydende
– Dér kommer fisken ind i
billedet. En sproglig
association. Fisken er ikke en
ting. Den er et levende væsen
sat ind i en form som er en
spand. En fisk i en spand. Det
er en naturlig og almindelig
ting. Hvis spanden vender på
hovedet, spørger du. Løber
indholdet ud? Ikke i maleriet.
Teapot paintings - Back to T.
6.12.2023
A teapot is a nostalgic item,
yet also a useful item. It is an
example of a thing that has a
recognizable shape. Over time,
it has become a classic shape
and a well-known sign. It has
that in common with the Danish
PH lamp, which I have used as a
motif in the past. Both motifs
emit energy/heat. A power plant
on a small scale. A model.
The shape – a circle with a
handle and a spout. All its
functions are simple and usable,
clearly marked and legible.
Almost already a picture. The
teapot has a spatial
three-dimensional shape in
reality. I only use the
two-dimensional one for my
image. The image is flat. The
teapot is accompanied by a small
selection of various other flat
shapes: bucket, fish, etc.
Something happens when they
meet. Not because they tell
stories. They reach out to each
other and create relationships.
Some of the forms overlap each
other and form common sets
consisting of several forms. It
is an event but not a story.
They're just there.
Bucket - teapot. Both things are
containers. They can contain
something, even something
liquid. It requires a tight
border, a tight contour.
Floating – That's where the fish
comes into the picture. A
linguistic association. The fish
is not a thing. It is a living
being put into a form which is a
bucket. A fish in a bucket. It
is a natural and common thing.
If the bucket turns upside down,
you ask. Is the content leaking?
Not in this painting.
|
|
|
Ole Tophøjs foto / maleri.
Fotografiet er en central
ting i samtidskunsten
generelt såvel som i mit
kunstneriske arbejde.Når jeg
arbejder med fotografi tager
jeg udgangspunkt i egne
eller andres fotos der
bearbejdes videre i
photoshop til en tilstand,
hvor det oprindelige foto er
blevet endevendt og der er
taget stilling til
billedelementerne ud fra en
forestilling om billedets
formål og idé. Det er en
arbejdsmetode, der minder
nok så meget om maleriets.
Det skal igennem en længere
proces fra det oprindelige
foto til det færdige
billede. Men hvor maleren
starter med et hvidt lærred
starter det digitale
computerarbejde med et foto,
der så skal blive til et
billede ved hjælp af
oprydning, redigering,
bearbejdning.
Ole Tophøj
august 2012
Photography is a central
thing in contemporary art in
general as well as in my
artistic work. When I work
with photography, I start
from my own or other
people's photos which I then
process in Photoshop to a
state where the original
photo has been rearranged
and a decision has been made
about the image's elements
based on an idea of the
image's purpose and idea.
It's a working method that
is very similar to that of
painting. It has to go
through a longer process
from the original photo to
the finished image. But
where the painter starts
with a white canvas, the
digital computer work starts
with a photo, which must
then become an image with
the help of cleaning,
editing and processing.
|
|
CV - OLE TOPHØJ
Født 1954. Uddannet på
Kunstakademiet, København 1980 - 86.
Udvalgte udstillinger:
”Tupilak”.
Maleri.
Clausen/Rathnov Galleri 2021.
"Bande".
Installation.
Galleri North, marts 2013.
"Træ, papir, saks". Skulptur og
maleri. Sammen med Begona Goyenetxea
og Ole Broager.
Gall. Bie & Vadstrup, København.
Juni 2012.
"Fra
bord til væg - og omvendt". Maleri
og keramik. Sammen med Anne Tophøj.
Clausens Kunsthandel, maj 2012.
"2
malere ringer på". Maleri sammen med
Thomas Kiær.
Møstings Hus, Frederiksberg, febr.
2012.
"Kvadrat,
Cirkel og Bedøvende Orange". Maleri
Galleri North. 2009
"Digitale billeder". Foto
Galleri 360°.
2007
”Hoved og Bold”. Foto.
Clausens Kunsthandel. 2006.
”Fiskerkavalkade”.
Foto. 2005.
Nordjyllands Kunstmuseum, Ålborg.
”Interim”.
Maleri. Gruppeudstilling.
Den Frie.2003 og 2005.
”Kunststofkunst”.
Gruppeudstilling.
Teknisk Museum, Helsingør. 2002.
Fotoudstilling
Clausens Kunsthandel. 2002.
"Zebra". Gruppeudstilling.
Den Frie. 2000, 2001 og 2002.
"16". Gruppeudstilling.
Den Frie. 2001.
"Skiftende Hoveder". Foto.
Clausens Kunsthandel. 1999.
Solgt til Statens Kunstfond,
Nordjyllands Kunstmuseum m.fl.
Modtaget legat fra Statens Kunstfond
2006.
Medlem af Kunstnersamfundet og
Billedkunstnernes Forbund.
www.clausenskunsthandel.dk
Kontakt
Ole Tophøj
Avnedevej 3
2730 Herlev
oletophoej@gmail.com
2063 2454 |
|
|
|
|
|
|
|
|